"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

29.4.05

انتقاد از پيشنهاد خاتمی برای انتخاب شهرداران توسط مردم

مهدی چمران، رئيس شورای شهر تهران طی سخنرانی پيش از خطبه های نماز جمعه تهران پيشنهاد محمد خاتمی، رئيس جمهور ايران را برای انتخاب مستقيم شهرداران شهرهای بزرگ با رأی مردم را رد کرده و گفته است چنين طرحی به اختلافات داخلی دامن می ‌‏زند.


مهدی چمران، رئيس شورای شهر تهران


آقای خاتمی يک روز پيش از اظهارات آقای چمران در سخنرانی در همايش ملی شوراها گفته بود که انتخاب مستقيم شهرداران موجب تقويت مديريت اجرايی شهر می شود و پيشنهاد کرده بود که شهرداران شهرهای بزرگ با جمعيت بالاتر از يک ميليون نيز مانند اعضای شوراهای شهر و روستا با رأی مستقيم مردم انتخاب شوند. وی حتی خطاب به اعضای شوراها گفته بود که می تواند تا پيش از پايان يافتن دوران رياست جمهوری اش در اواسط تابستان آينده، طرح انتخاب شهرداران با رأی مستقيم مردم را عملی کند.

از شش سال پيش که شوراهای شهر در ايران کار خود را آغاز کردند، شهرداران را اعضای شورا انتخاب می کنند. رئيس شورای شهر تهران در انتقاد از پيشنهاد آقای خاتمی مبنی بر سپردن انتخاب شهردار به مردم گفته است که عملی شدن اين پيشنهاد ديگر چيزی برای شوراها باقی نمی گذارد. اما وی در حالی انتخاب شهرداران با رأی مستقيم مردم را عامل ايجاد اختلاف می داند که طی شش سالی که شهرداران را اعضای شوراها انتخاب کرده اند، در نقاط مختلف ايران مشکلات متعددی ميان شهردار و شورای شهر بروز کرده و اين اختلافات در برخی شهرها به انحلال شورای شهر انجاميد.

البته تحليلگران انتخاب شهردار با رأی مستقيم شهروندان را در شرايط کنونی بلاموضوع می دانند چون بيشترين اختيار شوراها در انتخاب شهردار و نظارت بر کار او خلاصه می شود و با گرفته شدن اين اختيار از شوراها، همان گونه که رئيس شورای شهر تهران نيز گفته، چيز چندانی برای شوراها باقی نماند. رئيس جمهور ايران پيشنهادهای ديگری نيز در ارتباط با شوراها داده است، از جمله اينکه اختيارات شوراها به گونه ای گسترش يابد که حتی راديو و تلويزيون محلی را نيز در اختيار خود بگيرد.

اما تحليلگران اين پيشنهاد را نيز در شرايط کنونی از لحاظ قانونی غيرعملی می دانند.ن



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  17:03


Comments: Post a Comment