"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

28.4.05

طرح بوش برای کاهش نيازهای نفتی آمريکا


جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا روز چهارشنبه يک طرح انرژی شامل پنج بخش که هدف از طراحی آن کاهش وابستگی اين کشور به سوخت های فسيلی مانند نفت است را معرفی کرد.


آيا آقای بوش شخصا به راندن اتومبيل های کم مصرف هيدروژنی خواهد پرداخت؟


وی در واشنگتن طی سخنرانی در يک کنفرانس، مشوق هايی را برای ترغيب مردم به استفاده از اتومبيل ها کم مصرف تر و پاکيزه تر معرفی کرد. وی گفت براساس اين برنامه ظرف ده سال، 5/2 ميليارد دلار به اعطای تخفيف مالياتی برای شهروندانی که خودروهای مجهز به سلول سوختی هيدروژنی خريداری می کنند اختصاص داده خواهد شد. او همچنين ايده احداث نيروگاه های جديد اتمی را نيز مطرح کرد.

خطوط مدرن برق

رئيس جمهور آمريکا گفت: "مشکل روشن است. مشکل يک شبه ظهور نکرده و يک شبه هم حل نخواهد شد."

آقای بوش گفت کنگره را ترغيب خواهد کرد پيشنهادهای او را در زمينه انرژی تصويب کند. وی از کنگره خواهد خواست فرآيند تصويب احداث نيروگاه های تازه را تسهيل کند. وی همچنين از فن آوری های تازه مانند خطوط ابررسانای برق سخن به ميان آورد. وی گفت: "وقت آن رسيده که آمريکا يک شبکه برق مدرن بسازد."

وی اشاره کرد که رشد ميزان تقاضا برای انرژی بيش از ميزان عرضه آن است و از افزايش استفاده از اتانول (الکل اتيليک به عنوان يک منبع انرژی مايع که می توان آن را از منابع قابل دوام توليد کرد)، استفاده از فن آوری پاکيزه زغال و مرور سريعتر پروژه های گاز طبيعی حمايت کرد. وی قول داد که آمريکا به کشورهای درحال توسعه برای استفاده از فن آوری های سوختی پاکيزه تر کمک خواهد کرد.

سوخت پاکيزه

جورج بوش گفت: "لازم است يک راه عملی برای کمک به اين کشورها جهت بهره برداری از فن آوری سوختی پاکيزه تر پيدا کنيم." برای مثال وی اشاره کرد که هند می تواند از تکنولوژی های سوختی پاکيزه استفاده کند. استيو اوانز، خبرنگار بی بی سی در امور اقتصادی آمريکای شمالی، می گويد ظاهرا تغيير و تحولاتی در آمريکا در حال وقوع است چرا که تعداد بيشتری از مردم، به خصوص از طيف های راست، به استفاده از اتومبيل های پاکيزه تر که بخشی از نيروی محرکه خود را انرژی الکتريکی می گيرند تمايل پيدا کرده اند.

به گفته وی اين تمايل تازه، نه متکی بر دلايل محيط زيستی، بلکه کاهش واردات نفت از بخش های بی ثبات جهان برای کمک به تقويت امنيت ملی است. هرچند آقای بوش اشاره کرد که طرح هايش به نفع محيط زيست است، اما به نظر می رسيد که انگيزه اصلی او آرزويش برای کاهش وابستگی آمريکا به نفت صادراتی از کشورهای غيردموکراتيک باشد.

وی گفت: "ما بايد سال ها قبل چنين می کرديم... برای کمک به اقتصاد درحال رشد... برای کمک به بهبود امنيت ملی... بايد استقلال خود را گسترش دهيم."

"بايد پا در راهی بگذاريم که ما را از سوخت های فسيلی دور می کند."

پيشنهادهای آقای بوش در زمينه انرژی، که ابتدا در سال 2001 مطرح شده بود، به دليل اعتراض های دموکرات ها پيرامون ماده ای که حفاری نفت در مناطق حفاظت شده حيات وحش آلاسکا را مجاز می شمارد و همچنين در اعتراض به افزودن انگيزه های مالياتی برای توليدکنندگان نفت توسط اعضای جمهوری خواه کنگره، متوقف ماند.

از آنجا که آقای بوش در اين سخنرانی عزم خود را برای کاهش وابستگی آمريکا به نفت نشان داد، پس از سخنرانی وی بهای نفت در آمريکا کاهش يافت. تحليلگران گفتند از اينکه می شنوند برخی از اين پيشنهادها از آمريکا نشات می گيرد، شگفت زده شده اند.
اما آنها اشاره کردند که درخواست اخير پرزيدنت بوش از مردم برای صرفه جويی در مصرف انرژی، کمکی به حل مشکل افزايش تقاضا نمی کند.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  09:56


Comments: Post a Comment