"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

28.4.05

ايران خواستار پاسخ صريح اروپاست

جمهوری اسلامی انتظار دارد که در دور مذاکرات هسته ای با اروپاييان اين کشورها در مورد پيشنهادهای ايران اظهار نظر صريح کنند.


مقامات ايرانی توقف برنامه غنی سازی اورانيوم را اقدامی موقتی دانسته اند


قرار است دور جديد مذاکرات ايران و سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه در مورد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی روز جمعه، 29 آوريل، در لندن برگزار شود در حاليکه ايران تاکيد داشته است که غنی سازی اورانيوم را به طور موقت و به دليل ادامه مذاکرات به حالت تعليق در آورده است.

در آستانه برگزاری اين جلسه، علی آقامحمدی، عضو گروه مذاکره کننده ايران، با اشاره به جلسات مقدماتی اخير، گفته است ايران مايل است نسبت به نتايج مذاکرات روز جمعه خوشبين باشد اما از طرف های اروپايی توقع دارد به پيشنهادهای اين کشور حاوی ادامه فعاليت های غنی سازی اورانيوم پاسخ صريح دهند.

تصميم ايران به تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم در ماه نوامبر سال گذشته به اجرا گذاشته شد اما مقامات جمهوری اسلامی گفته اند که ادامه اين برنامه برای مصارف غيرنظامی از حقوق ايران به عنوان يکی از کشورهای امضا کننده پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای است.

گفته می شود که پيشنهاد جمهوری اسلامی شامل ادامه محدود فعاليت در زمينه غنی سازی اورانيوم است که احتمالا می تواند در داخل کشور به عنوان پيروزی در مذاکرات و مقاومت در برابر فشار خارجی مطرح شود و همچنين اين امکان را به ايران بدهد تا در صورت بروز تحولات مناسب در سياست بين المللی و کاهش فشار بر اين کشور در آينده، بتواند برنامه کامل غنی سازی را به سرعت به اجرا بگذارد

در مقابل، کشورهای اروپايی بر تعهد ايران به کنار گذاشتن دايم برنامه غنی سازی اورانيوم تاکيد داشته اند و گفته می شود ابراز آمادگی کرده اند در برابر چنين اقدامی، برخی امتيازات اقتصادی را برای جمهوری اسلامی منظور دارند.

همچنين، در حاليکه آمريکا در حال حاضر از ادامه مذاکرات جاری حمايت کرده و گفته است که بايد به تلاش های ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای ايران فرصت داده شود، اين امکان وجود دارد که در صورت مخالفت جمهوری اسلامی با توقف کامل غنی سازی اورانيوم، ايالات متحده اين گفتگوها را بی نتيجه بداند و خواست خود برای ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد را با جديت دنبال کند.

از اورانيوم غنی شده به عنوان سوخت نيروگاه های اتمی استفاده می شود اما اورانيوم با خلوص بالاتر قابليت کاربرد در توليد بمب اتمی را دارد و آمريکا همواره دولت ايران را به فعاليت های مخفيانه برای دستيابی به تسليحات هسته ای در پوشش برنامه های صلح آميز متهم کرده است.

ناخرسندی از طول مذاکرات

اظهارات آقای آقامحمدی منعکس کننده ديدگاه ابراز شده از سوی تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی در هفته های اخير است که از ناشکيبايی آنان از به طول انجاميدن مذاکرات حکايت دارد. هفته گذشته حسن روحانی، سرپرست مذاکرات هسته ای ايران، گفت که ادامه مذاکرات به دستيابی به پيشرفتی ملموس در گفتگوها بستگی خواهد داشت. پيشتر نيز برخی محافل جمهوری اسلامی اين نظر را مطرح کرده بودند که ممکن است اروپاييان در نظر داشته باشند مذاکرات دست کم تا تعيين رييس جمهوری جديد ايران به طول انجامد.


آصفی: نتيجه مذاکرات با اروپاييان تاثيری در از سرگيری غنی سازی نخواهد داشت


در واکنش نسبت به چنين احتمالی، مقامات ايرانی تاکيد کردند که سياست هسته ای جمهوری اسلامی مورد قبول تمامی جناح ها و شخصيت های سياسی اين نظام قرار دارد و انتخاب رييس جمهوری در آن تغييری ايجاد نخواهد کرد.

در مورد لزوم به نتيجه رسيدن مذاکرات جاری، روز يکشنبه، 24 آوريل، حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، گفت که اگر جمهوری اسلامی احساس کند طرف اروپايی در صدد وقت کشی و به درازا کشاندن مذاکرات است قطعا تمايلی به ادامه گفتگوها نخواهد داشت. وی نيز بر موقتی بودن توقف برنامه غنی سازی اورانيوم تاکيد کرد و گفت که ايران در هر حال مصمم است که زمانی غنی سازی اورانيوم را از سر بگيرد و نتيجه مذاکرات با اروپاييان تاثيری در اين زمينه ندارد.

گفته می شود ايران پيشنهاد کرده است برنامه غنی سازی اورانيوم را به طور محدود از سر بگيرد. در چنين صورتی، مقامات جمهوری اسلامی می توانند در داخل ايران آن را به عنوان پيروزی در مذاکرات و مقاومت در برابر فشار خارجی مطرح کنند و همچنين، اميدوار باشند که تحولات سياسی در سطح بين المللی زمانی امکان آن را بدهد تا فعاليت غنی سازی به طور کامل از سر گرفته شود.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  09:44


Comments: Post a Comment