"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

27.4.05

علاقه ايران به توليد خودروی روور با نام انگليسی آن



علاقه ايران به توليد خودروی روور با نام انگليسی آن


اسحاق جهانگيری، وزير صنايع و معادن ايران در گفتگو با تلويزيون ايران از مذاکراتی خبر داده است که دولت ايران برای خريداری شرکت خودروسازی بريتانيايی ام جی روور دنبال می کند.

آقای جهانگيری در اين گفتگو تأييد کرده که در پی اعلام ورشکستگی شرکت روور در هشتم آوريل گذشته، ايران در صدد خريداری اين شرکت برآمده و گفته که ايران هم اکنون در مرحله برآورد مالی برای خريداری شرکت روور است.

شرکت روور آخرين خودروساز در بريتانيا بود که مالکيت آن همچنان در دست بريتانياييها باقی مانده بود و با ورشکستگی آن علاوه بر بيش از شش هزار کارگر و کارمند آن که شغل خود را از دست داده اند، هيجده هزار نفر ديگر نيز که در تهيه مواد و تجهيزات اوليه برای اين شرکت فعال بودند يا اينکه شغلشان به نحوی با فعاليتهای شرکت روور ارتباط داشت نيز در خطر از دست دادن شغل و درآمد خود قرار گرفته اند.

آن گونه که وزير صنايع ايران گفته، اکنون نيز ايران قصد دارد تا در صورت خريداری شرکت ورشکسته روور، توليد خودروهای اين شرکت را با همان نام "روور" ادامه دهد.

دو هفته پس از اعلام ورشکستگی روور، سفارت ايران در لندن گزارشی را تأييد کرد که در روزنامه بريتانيايی ديلی تلگراف به چاپ رسيده بود و بنابر آن، مقامهای صنايع خودروسازی ايران برای بررسی خريداری بخشی يا تمامی شرکت ورشکسته جی روور گفتگوهايی با طرف بريتانيايی انجام داده بودند.

بنابر اطلاعيه اين سفارتخانه، "در راستای همکاری دو سال اخير ميان صنعت خودروسازی ايران و شرکت روور"، مسئولان ايرانی "تصميم به بررسی وضع اين شرکت به منظور استفاده از امکانات آن در جهت تقويت صنعت خودروسازی ايران و استفاده از فناوری برتر" گرفته اند.

آن گونه که شرکت پرايس واترهاوس کوپرز که رسيدگی به حسابهای شرکت ورشکسته روور را به عهده گرفته است، به بی بی سی اعلام کرده، پيش از ورشکسته شدن روور نيز شرکتی ايرانی به نام "شرکت توسعه صنعتی دستان" پيشنهادی برای خريد دوهزار دستگاه خودرو روور داده بود تا از آنها به منظور مونتاژ اين خودروها در استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرق ايران استفاده کند.

آن گونه که در گزارشها آمده، مذاکرات ميان شرکت دستان و شرکت روور بيش از يک سال ادامه داشته، اما پس از آشکار شدن مشکلات مالی شرکت روور متوقف شده بوده است.

در گزارش روزنامه ديلی تلگراف نيز به نقل از مقامات ارشد بريتانيا آمده بود که پيش از ورشکستگی روور، چند جلسه مذاکره بين دولت ايران و بريتانيا بصورت گرفته بود.

آگاهان معتقدند که دولت بريتانيا ترجيح می دهد برای نجات شغل شش هزار کارمند و کارگر کارخانه روور، با سرمايه گذاری معامله کند که تحت تحريمهای آمريکا قرار ندارد، اما به هرحال در چنين وضعيتی هر پيشنهادی را بررسی می کند، بخصوص اينکه خودروسازان آلمانی و فرانسوی در ايران بازار پررونقی دارند.

ايران دارای پيوندهای عميق تاريخی با صنايع خودروسازی بريتانياست و طرح خودروی پيکان که خودروی ملی ايران نام گرفته، بر خودروی بريتانيايی هيلمن استوار است که سالهاست توليد آن متوقف شده است.ن



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  12:23


Comments: Post a Comment