"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

26.4.05

درخواست آمريکا برای افزايش توليد نفت عربستان


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در ملاقات با وليعهد عربستان سعودی از وی خواسته است
سطح توليد نفت عربستان را افزايش دهد.



بوش و عبدالله در مزرعه بوش در تکزاس



امير عبدالله بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان که به دليل بيماری پادشاه سعودی عملا زمام اداره امور آن کشور را در دست دارد، به منظور مذاکره با مقامات آمريکايی در ايالات متحده به سر می برد و در مزرعه شخصی آقای بوش با وی ملاقات و گفتگو کرده است.

محور گفتگوهای رهبران دو کشور را سير صعودی بهای نفت خام در بازارهای جهان، مبارزه با تروريسم و چشم انداز صلح خاورميانه تشکيل می دهد.

ديدار امير عبدالله از آمريکا در حالی صورت می گيرد که افزايش بهای نفت خام در جهان باعث شده است تا قيمت بنزين در ايالات متحده از مرز 2 دلار و 20 سنت در هر گالن بالاتر برود در حاليکه اقتصاد و زندگی مردم آمريکا به شدت به استفاده از اتومبيل های شخصی وابسته است.

مقامات سعودی ضمن اعلام آمادگی برای افزايش توليد نفت خام اين کشور معتقدند که محدوديت ظرفيت توليد در حال حاضر در کنار ناکافی بودن امکانات پالايشگاهی و مشکلات توزيع مانع از آن خواهد شد که اين اقدام تاثير چندانی در کاهش بهای بنزين در داخل آمريکا داشته باشد

رييس جمهوری آمريکا ضمن تاکيد بر اينکه بالا رفتن بهای نفت خام در بازارهای جهانی باعث افزايش قيمت بنزين در آن کشور شده، شرايط بازار جهانی نفت را به ادامه رشد اقتصاد آمريکا و کشورهای ديگری مانند هند و چين نسبت داده است.

بالا رفتن بهای بنزين در ايالات متحده باعث ناخرسندی مردم اين کشور شده که، براساس نظرخواهی های انجام شده، اکثريت قابل توجهی از آنان دولت جورج بوش را به دليل ناتوانی در حل اين مشکل مقصر می دانند.

آقای بوش برنامه ای را برای جلوگيری از افزايش سريع بهای فرآورده های نفتی تسليم کنگره آن کشور کرده است اما به گفته ناظران، حتی تصويب اين طرح نيز تاثير چندانی بر روند افزايش قيمت نخواهد داشت.

در جريان مبارزات انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در آمريکا، نامزد حزب دموکرات گفته بود که لازم است ايالات متحده وابستگی خود را به نفت وارداتی کاهش دهد و در حال حاضر، مخالفان دولت جورج بوش معتقدند که تنها از اين طريق می توان مانع از افزايش سريع بهای فرآورده های نفتی در داخل آن کشور شد.

حساسيت روابط

در واکنش نسبت به درخواست آمريکا، مقامات سعودی گفته اند که اين کشور سطح توليد خود را تا حد مورد نظر مصرف کنندگان خارجی افزايش می دهد.

عربستان سعودی، که در حال حاضر نه ميليون و پانصد هزار بشکه نفت خام در روز توليد می کند، در نظر دارد سقف توليد نفت خود را از سطح کنونی يازده ميليون بشکه در روز به دوازده ميليون و پانصد هزار بشکه تا سال 2009 افزايش دهد و حتی از سقف توليد پانزده ميليون بشکه در روز سخن گفته است.

با اينهمه، مقامات سعودی تاکيد دارند که تا تکميل برنامه گسترش ظرفيت استخراج نفت، افزايش توليد در حد ظرفيت کنونی نمی تواند تاثير قابل توجهی بر بهای بنزين در آمريکا داشته باشد و همچنين، ناکافی بودن ظرفيت پالايشگاهی در ايالات متحده و آنچه را که مشکلاتی در شبکه توزيع می خوانند را از عوامل افزايش بهای بنزين در ايالات متحده دانسته اند.



مقابله نيروهای سعودی و تندروها خبر 2004



سفر امير عبدالله نخستين ديدار وی از ايالات متحده طی سه سال اخير است در حاليکه روابط بين آمريکا و عربستان سعودی، که به طور سنتی همواره بسيار نزديک بوده، پس از حملات تروريستی يازدهم سپتامبر 2001 در آمريکا تحت فشار قرار داشته است.

جورج بوش در برنامه های سياسی خود انجام اصلاحات دموکراتيک در کشورهای خاورميانه را برای جلوگيری از گرايش مردم به افراطگرايی اسلامی لازم دانسته در حاليکه نظام حکومتی سعودی بر اساس مردمسالاری استوار نيست.

تنها تحولی که در راستای آزادسازی سياسی و مشارکت مردم در عربستان صورت گرفته برگزاری انتخابات شوراهای محلی در ماه های اخير بوده است.

ايالات متحده همچنين خواستار تلاش بيشتر دولت سعودی در مقابله با اسلامگرايان تندرو شده است که در سال های اخير به حملاتی عليه شهروندان و تاسيسات خارجی و دولت سعودی در آن کشور دست زده اند و درگيری های متعدد آنان با نيروهای امنيتی تلفاتی برجای گذاشته است.

همچنين، ايالات متحده خواستار حمايت عربستان سعودی از طرح صلح آن کشور برای خاتمه دادن به اختلافات بين اسرائيل و فلسطينيان است هرچند دولت سعودی اجرای يک طرح صلح جامع بين اعراب و اسرائيل را پيشنهاد کرده که حاوی خروج اسرائيل از تمامی اراضی اشغالی کشورهای عربی از جمله سوريه است.

به گفته کارشناسان، دولت آمريکا مايل نيست در مرحله کنونی ماهيت طرح صلح خود را تغيير دهد.ن



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  08:53


Comments: Post a Comment