"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

28.4.05

ایرباس از هواپيمای غول پيکر 'ای 380' پرده برداری کرد


شرکت ایرباس طی يک مراسم باشکوه با حضور برخی رهبران اروپايی از هواپيمای غول پيکر A380 پرده برداری کرد. ساخت اين هواپيما گام بلندی در تاريخ صنايع هوانوردی به حساب می آيد.


A380


توسعه اين هواپيما که عمدتا يک شاهکار طراحی و مهندسی تلقی می شود بيش از يک دهه طول کشيد. برای مصرف کنندگان، اين هواپيما آينده مسافرت هوايی يا دست کم چشم انداز مورد نظر ایرباس را ترسيم می کند. برای ایرباس، اين گام تثبيت کننده موقعيت اين شرکت به عنوان بزرگترين سازنده هواپيماهای غيرنظامی در جهان است.

بزرگترين هواپيمای مسافربری

ای 380 که قرار است در سال 2006 فعال شود به عنوان بزرگترين هواپيمای مسافربری جهان جانشين بوئينگ 747 خواهد شد.
نوئل فورگيرد، مدير کل شرکت ایرباس، در کنار مديران چهار شرکت ديگر از کشورهای بريتانيا، فرانسه، اسپانيا و آلمان که از اين پروژه حمايت کرده اند در اين مراسم شرکت کرد.


تزئينات داخلی ایر باس 380 طبق تقاضای شرکت های هواپيمايی انجام خواهد شد


يک پنجم ایرباس در تصاحب شرکت "BAE Systems" از بريتانياست. 80 درصد بقيه را EADS (شرکت هوانوردی هوايی و فضايی اروپايی) کنترل می کند که ای 380 مهمترين پروژه آن بوده است. مديران شرکت هايی که تاکنون ای 380 را سفارش داده اند نيز در اين مراسم حاضر شدند. تاکنون 129 فروند از اين هواپيماها فروخته شده است.

يارانه های جنجال آفرين

تونی بلر نخست وزير بريتانيا، ژاک شيراک رئيس جمهور فرانسه، خوزه لوئيس زاپاترو نخست وزير اسپانيا و گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان جملگی در اين مراسم شرکت کردند. خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اروپا نيز قرار بود در آن شرکت کند.
حضور سياستمداران در اين مراسم فقط جنبه تشريفاتی نداشت. ای 380 بدون کمک های دولتی احتمالا هرگز ساخته نمی شد.
در سال های اخير ميلياردها يورو به صورت وام های کمکی، با شرايط آسان بازپرداخت، در اختيار ایرباس گذاشته شده است تا به توسعه اين هواپيما کمک شود.

اين عمل آمريکا را که شرکت عظيم هواپيماسازی بوئينگ در آن مستقر است خشمگين کرد. آمريکا تا هفته قبل تهديد می کرد در مورد آنچه يارانه های غيرقانونی می خواند از اتحاديه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکايت خواهد برد. اتحاديه اروپا در مقابل ادعا می کرد که دولت آمريکا نيز به بوئينگ يارانه غيرقانونی می پردازد. اما در پايان، دو طرف با انجام مذاکرات دوجانبه موافقت کرده و دست از تهديد يکديگر برداشتند.

گنجايش حمل 840 نفر

ای 380 يک هواپيمای بزرگ و در واقع عظيم الجثه است. اکنون ماه هاست که سر و صدای زيادی در رسانه ها درباره طول بال های آن که به بلندی يک زمين فوتبال است برپا شده است. اين را همه می دانند. اما کمتر توجه شده است که طول اين هواپيما به اندازه طول دو نهنگ آبی است، موجودی که کمتر کسی آن را ديده است، اما به هرحال منظور روشن است. اما مهم ترين نکته در مورد اين هواپيمای غول پيکر اين است که گنجايش 840 مسافر را دارد. البته آرايش متعارف تر صندلی ها با يک "فرست کلاس" و "بيزينس کلاس" بزرگتر تعداد مسافران را به 555 نفر کاهش خواهد داد. ایرباس اصرار می ورزد که اين ميزان گنجايش برای هميشه بازار پرواز در مسافت های طولانی را منقلب خواهد کرد. اما حتی اگر ادعای ایرباس درست هم باشد هيچ تضميمی وجود ندارد که اين شرکت بتواند 12 ميليارد دلاری را که در ای 380 سرمايه گذاری کرده است به سود بدل کند.

نگرانی های مالی مشابهی ممکن است در ذهن آن دسته از شرکت های هواپيمايی که ای 380 را سفارش داده اند وجود داشته باشد. اين نگرانی جدی نيز وجود دارد که خطوط هواپيمايی به جای استفاده از آن به عنوان يک هواپيمای متجمل برای فراهم کردن آسايش بيشتر برای مسافران، ای 380 را به يک اتوبوس هوايی برای جابجايی انبوه مسافران صرفه جويی مالی به کار گيرند.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  09:33


Comments: Post a Comment