"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

29.4.05

پيشنهاد خاتمی برای انتخاب شهرداران توسط مردم


محمد خاتمی، رييس جمهور ايران روز پنجشنبه 28 آوريل پيشنهاد كرد كه شهرداران شهرهای بزرگ نيز مانند اعضای شوراهای شهر و روستا توسط مردم انتخاب شوند.


آخوند محمد خالی بند


به گزارش خبرنگار ايرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد خاتمی گفته که انتخاب مستقيم شهرداران موجب تقويت مديريت اجرايی شهر می شود.

وی که درهمايش ملي شوراها سخن می گفت، پيشنهاد کرد که شهردارها در شهرهای با جمعيت بالاتر از يک ميليون نفر، توسط مردم انتخاب شوند و خطاب به حاضران افزود "اگر احساس می ‌كنيد مفيد است، می ‌توان تا پايان اين دولت، اين امر را با هماهنگی شما عملی كرد."

در حال حاضر شهرداران ايران توسط شوراهای شهر انتخاب می شوند. ناصر کرمی، روزنامه نگاری که در حوزه اخبار شهری فعاليت کرده است، می گويد هرچند شهرداران تاکنون برگزيده شوراها بوده اند اما اغلب مشکلات متعددی در روابط ميان شهردار به عنوان مدير اجرايی با شورا بروز يافته است.

به گفته او شوراها از افراد متعددی تشکيل شده اند که گاه اختلاف سليقه شديدی دارند. برخی از اعضای شوراها انتظار دارند که اين سليقه های مختلف در سطح مديريت اجرايی هم بازتاب پيدا کند؛ انتظاری که به باور او 'ناممکن' است چون يک مدير بايد تصميم نهايی را در شهر بگيرد.

گذشته از اين، آقای کرمی عقيده دارد که سيستم مديريت شهری در ايران دچار مشکلاتی است که قانون شوراهای فعلی را هم شامل می شود چنان که در دوره اول شوراها در تهران هم مشهود بوده است. در نخستين دوره شوراهای انتخابی، سه نفر در مقام شهردار و سرپرست شهرداری با شورای شهر تهران کار کرده اند که به گفته ناصر کرمی عمده وقت آنها به چالش با شماری از اعضای شورای شهر می گذشت. آقای کرمی همچنين اشاره کرد که چنين مشکلاتی در بسياری از شهرها به انحلال شورا يا استيضاح پی در پی شهرداران منجر می شد. ناصر کرمی انتخاب شهردار با رای مستقيم شهروندان را در شرايط کنونی، بلاموضوع تلقی می کند چون بيشترين اختيار شوراها، انتخاب شهردار و نظارت بر کار اوست.

او پيشنهادهای آقای خاتمی از جمله گسترش اختيارات شوراها، به گونه ای که حتی راديو و تلويزيون محلی در اختيار داشته باشند را از لحاظ قانونی غير عملی دانست و آن را پيشنهادی برای دوره درازمدت دانست. به گفته ناصر کرمی اگر بنا بر تغيير قانون هم باشد، برای دوره کنونی امکان پذير نيست و به دوره های آينده خواهد رسيد، به همين دليل او ترکيب کنونی شوراها را که در بسياری از شهرها دارای اکثريت محافظه کار هستند، عامل موثری در سرنوشت اين پيشنهادها نمی داند. به نظر او احزاب و گروهها طی دو سال آينده به ايجاد افزايش تمرکز در اين زمينه و پرهيز از پراکندگی بيشتر خواهند پرداخت.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  01:11


Comments: Post a Comment