"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

26.4.05

رفسنجانی : بايد اين داروی تلخ (نامزدی انتخابات رياست جمهوری) را مصرف كنم



رفسنجانی



بی بی سی : اكبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز دوشنبه 25 آوريل، با نارضايتی، از افزايش احتمال نامزدی خود در انتخابات رياست جمهوری ايران خبر داد.

تا کنون بيش از پانزده نفر از جناح های گوناگون برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند اما اکبر هاشمی رفسنجانی تنها کسی است که می گويد با وجود اينکه تمايلی به شرکت در انتخابات ندارد، وارد اين عرصه می شود.

به گزارش ايرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی آقای هاشمی اگرچه به طور قطعی صحبت نکرده، اما اعلام کرده است: "فكر می ‌كنم بايد اين داروی تلخ (نامزدی انتخابات رياست جمهوری) را مصرف كنم و اتفاقی كه مايل نبودم، بيافتد، ظاهرا در حال وقوع است."

وی تا کنون از دادن پاسخ روشن به اينکه سرانجام در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری که قرار است در روز 27 خرداد (17 ژوئن) برگزار شود، شرکت می کند يا خير طفره رفته بود.

اما وی سرانجام گفته است: "مساله رياست جمهوری از اشتغالات كنونی ذهنم است و با اينكه تمايل دارم شخص ديگری اين مسئوليت را به عهده گيرد، ولی فكر می ‌كنم بايد اين داروی تلخ را مصرف كنم."

رئيس مجمع تشخيص مصلحت جمهوری اسلامی تا پيش از اين تاکيد می کرد چنانچه "نيروهای خوب و توانا" وارد عرصه انتخابات شوند، وی در انتخابات شرکت نخواهد کرد. اما وی اکنون می گويد: "نيروهای خوب و توانا برای اداره كشور زياد هستند ولی احزاب قوی برای معرفی آنها وجود ندارد و مردم نيز تا شناخت روی كسی پيدا نكنند به وی برای رای دادن اعتماد نخواهند كرد."

دو دور رياست جمهوری

اکبر هاشمی رفسنجانی از سال 1989 تا 1997، دو دوره پياپی رئيس جمهور ايران بود. اگرچه آقای هاشمی در دور نخست رياست جمهوريش با اختلاف زيادی از ساير رقبا به پيروزی رسيد اما در دور دوم که مشکلات حاد اقتصادی نظير حجم بالای بدهی های خارجی، تورم و کاهش شديد ارزش ريال گريبانگير ايران شده بود، وی در رقابت های انتخاباتی با مشکلاتی روبرو شد. رقيب اصلی وی در آن انتخابات احمد توکلی (که اين دور نيز قصد نامزدی دارد) بود که صرفا با به نقد کشيدن سياست های اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی، رای نزديک به 4 ميليون نفر را به خود اختصاص داد و هاشمی رفسنجانی با آرای کمتری نسبت دور نخست، بار ديگر رئيس جمهور شد.

يکی ديگر از مشکلات هاشمی رفسنجانی در دوران رياست جمهوريش، برپايی دادگاه معروف به "ميکونوس" در آلمان بود که به قتل چهار تن از رهبران حزب دموکرات کردستان ايران در رستورانی به نام ميکونوس در برلين رسيدگی می کرد و طی آن نام تعدادی از مقام های ارشد جمهوری اسلامی و از جمله هاشمی رفسنجانی به عنوان مطلع يا متهم مطرح شد. دادگاه ميکونوس نهايتا برای علی فلاحيان، وزير وقت اطلاعات ايران، دستور بازداشت بين المللی صادر کرد و برای مدتی روابط ايران و اتحاديه اروپا را تيره شد.

تجربه تلخ و شيرين مجلس

اکبر هاشمی رفسنجانی پيش از دو دور رياست جمهوری خود، دو دور نيز نمايندگی مجلس و هشت سال رياست بر پارلمان ايران را از سال 1980 تا 1988 تجربه کرده بود.

وی پس از پايان دوران رياست جمهوريش بار ديگر تلاش کرد تا در دوره مجلس ششم به پارلمان باز گردد که تجربه چندان موفقی نبود و اگرچه وی پس از باطل شدن آرای شمار قابل توجهی از صندوق های رای توسط شورای نگهبان که معتقد به مخدوش بودن آرای اين صندوقها بود، در ميان چند نماينده آخر شهر تهران قرار گرفت اما از ورود به مجلسی که اصلاح طلبان اکثريت آن را تشکيل می دادند منصرف شد و در مجمع تشخيص مصلحت نظام باقی ماند.

ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات اکنون معادلات گروه های سياسی فعال در انتخابات به ويژه گروه های محافظه کار را دچار تحولات اساسی خواهد کرد.

گروه های موسوم به "محافظه کار" که پس از پيروزی در انتخابات شوراهای شهر و مجلس هفتم اعتماد به نفس از دست رفته خود را به دست آورده اند، اکبر هاشمی رفسنجانی را يکی از موانع اصلی در راه کسب صندلی رياست جمهوری می بينند. هاشمی رفسنجانی در عين اينکه مورد حمايت برخی گروه های تکنوکرات و نوگرا همچون کارگزاران است، خود از اعضای ارشد جامعه روحانيت مبارز، عمده ترين تشکل روحانيون محافظه کار نيز هست و با ورود به صحنه انتخابات در واقع می تواند آرای بخشی از محافظه کاران را نيز به خود جذب کند.

حضور آقای هاشمی در عين حال می تواند تشکل محافظه کاران را با خطر از هم پاشيدگی روبرو کند. تشکل محافظه کاران شامل گروه های متعددی است که از نيروهای تندرو موسوم به اصولگرايان و ايثارگران تا گروه های سنتی مانند جمعيت موتلفه و بازار را در بر می گيرد که علی رقم اتحادی که تا کنون داشته اند، اولويت ها و برنامه های متفاوتی را دنبال می کنند. اين تشکل حتی پيش از ورود هاشمی به عرصه انتخابات نيز با مشکلات داخلی روبرو شده بود به طوری که نامزدهای احتمالی اين گروه حاضر نشدند از تصميم نهايی شورای هماهنگی نيروهای انقلاب (نامی که محافظه کاران بر خود گذاشته اند) در انتخابات پيروی کنند و شش نامزد آنها با هم وارد انتخابات شده اند. پيروزی چهره های جوان که به طيف های تندرو تر محافظه کاران تعلق دارند، آنها را به صف آرايی در مقابل گروه های سنتی و ميانه رو متمايل کرده و اين شکافی است که به سرعت در حال عمق يافتن است.

بودن يا نبودن

از سوی ديگر گروه های اصلاح طلب که پس از چند پيروزی، اکنون دو شکست پی در پی را در دو انتخابات متحمل شده اند، با دو کانديدا (مهدی کروبی به نمايندگی از اصلاح طلبان سنتی و مصطفی معين به نمايندگی از تشکل های راديکال) در صحنه حضور دارند، احتمالا از ورود آقای هاشمی به صحنه به خاطر تاثيرات آن بر محافظه کاران، استقبال خواهند کرد. اصلاح طلبان اميدوارند با شکسته شدن آرای محافظه کاران و از طريق به ميدان کشاندن جوانان، جايگاه خود را در قوه مجريه و از ان طريق در درون حاکميت تثبيت کنند.ن





RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  08:50


Comments: Post a Comment